Mulliga barn? Testa fredags-mys med fredags-fys!

Viktiga fakta

17 procent av svenska barn är överviktiga och 3 procent lider av
fetma. BMI (body mass index), som utgår från längd och vikt, visar om en vuxen person har undervikt, normalvikt, övervikt eller fetma. IsoBMI är ett mått för barn och unga från två till 18 år. På www.isobmi.se kan du räkna ut isoBMI för ditt barn.

Konkreta tips till en lättare vardag

Malins matiga tips

. Använd tallrikar i mindre storlek som snabbt ser fulla ut.
. Inför regeln att man bara får ta om av grönsakerna.
. Smyg ner grönsaker i sådant som barnet gillar, riv till exempel morötter i köttfärssåsen.
. Grotta inte ner dig i detaljer som vilket smörgåsfett ni ska ha. Det är viktigare att se till att ditt barn äter en smörgås i stället för fyra.

Bubbel till fest

. Den bästa och billigaste drycken är kranvatten. Barn rekommenderas också att dricka ett par glas lättmjölk varje dag.
. Smaksatt bubbelvatten är ett alternativ till fest.
. Undvik läsk och saft och låt eventuellt lightläsk sätta guldkant på helgen. Servera den som du serverar vin till vuxna – med ett glas vatten till.

Fredagsmys

. Ät middag först. Gör sedan en liten skål med popcorn utan smör till var och en. Det minskar risken att någon sitter i tv-soffan och äter mer än de andra.
. Låt fredagsmyset föregås av någon fysisk aktivitet.
. Ät lunch hemma innan ni gör utflykter till nöjesparken. Packa ner vatten, frukt och morotsstavar så slipper ni falla för läsk, snacks och mjukglass.
. Inför skolutflykten, packa en nyttig matsäck. Skicka med några veterån i en påse, de liknar de sötare kakor och kex som klasskamraterna kanske har.

Träna ihop

. Var restriktiv med hur länge barnet får sitta framför teven och datorn. Försök hålla det till max två timmar om dagen.
. Utnyttja möjligheterna till vardagsmotion med ditt barn, som att ta trapporna och kliva av bussen några hållplatser tidigare. Promenera eller cykla när ni ska göra ärenden.
. Träna gärna ihop med barnet, ta reda på vad ni båda gillar.
. Var en förebild för barnet när det gäller motion.
. Gnäll inte före eller efter dina egna träningspass. Visa barnet att du gillar att träna, säg att du känner dig taggad inför passet och att det känns skönt efteråt.

Ett familjeprojekt

. Mantrat i Malins familj är, en måltid är en portion allsidig och varierad kost med mycket grönsaker, lägg till motion.
. Målet är inte att ett barn med övervikt eller fetma ska gå ner i vikt, utan att viktökningen ska stanna av. På så vis blir barnet normalviktigt när det växer och blir äldre.
. Se en nyttigare livsstil som ett familjeprojekt som alla tjänar på i längden.
. Använd inte mat eller dryck som tröst eller belöning. Belöna ditt barn genom att göra saker tillsammans som att spela spel och umgås.
. Det är tufft att vara konsekvent när man har en massa regler och inte unnar sitt barn olika saker. Härda ut! Du vet varför du har infört förändringarna. Tids nog ger de positiva resultat.

Text: Anna Vörös Lindén

Foto: Thinkstock

Malin Agn fick ingen hjälp av skolhälsovården när hennes barn hade blivit överviktigt. Då startade hon föräldrainitiativet MulligaBarn.se. På seminarierna som hon anordnar pratar utbildad vårdpersonal om kost och motion utifrån vetenskaplig grund. Föreläsningarna är gratis och lär föräldrar att hjälpa sina barn att bli normalviktiga på ett sunt sätt.
– Barn ska inte nå normalvikt genom trenddieter, säger Malin.
För ett par år sedan började ett av Malin Agns barn att gå upp i vikt. Hon och hennes man drog ner på inköp av chips, läsk och godis och försökte få in mer vardagsmotion för hela familjen.
– Vi tyckte att vi var duktiga, men trots det såg vi inget resultat. Vi förstod att vi behövde hjälp.

Viktigt förebygga

När Malin Agn var liten ökade hon själv mycket i vikt efter skolstarten. Med sin mamma kom hon till en distriktssköterska på vårdcentralen, men de fick ingen hjälp. Trettio år senare hade Malin förhoppningar om att bli bättre bemött. Hon bokade tid hos skolhälsovården där personalen vägde hennes barn och räknade ut värdet för isoBMI. Det visade sig att hennes barn hade rejäl övervikt och låg precis på gränsen till fetma.
– Men vad hände? Personalen beklagade att de inte kunde hjälpa oss. I Stockholm där vi bor träffar läkare och dietister bara barn som har fetma. Enbart deras föräldrar kan få utbildning kring kost och motion.
Hon skakar på huvudet och konstaterar att de årliga samhällskostnaderna för fetma i Sverige är 20 miljarder kronor. Det finns omkring 60 följdsjukdomar som beror på fetma. Malin förstår inte att myndigheterna kan välja bort möjligheten att jobba förebyggande.
– Sverige är ett så välorganiserat land. Jag blev otroligt besviken och arg.

Tog saken i egna händer

Så kom det sig att Malin Agn startade föräldrainitiativet MulligaBarn.se och började bygga upp ett kontaktnät. Hon utvecklade en hemsida och anordnade det första seminariet i Stockholm i januari 2011. Föreläsarna är läkare, dietister och sjuksköterskor från sjukvårdens överviktsenheter för barn.
– Jag har googlat på nätet och försökt ta reda på mer om barn och övervikt, och det här området är en riktig djungel. Det finns så mycket information, så många teorier, metoder, modedieter och bantnings-råd.
– När det gäller mitt barn vill jag veta säkert att det jag gör grundar sig på vetenskapliga fakta.
På det första seminariet satt hon och hennes man själva och lyssnade. Sedan åkte de hem och började införa små, men många förändringar. Flera förändringar fokuserar på att minska intaget av socker och fett och samtidigt hitta en balans.

Ge inte upp!

Grönsakerna ska ta upp mellan en tredjedel och hälften av tallriken. Som förälder kan man behöva rusta sig med en hel del uthållighet.
– Om barnet inte gillar en grönsak, ge inte upp. Studier visar att barn kan behöva testa en grönsak hela 21 gånger innan de tycker att den är okej. Så servera grönsaken om och om igen.
Flera förändringar fokuserar på att minska barns intag av socker och fett, samtidigt gäller det att hitta en balans.
– Jag vill att mina barn ska ha en normal barndom, där godis, snacks och bullar ingår, men på en lagom nivå.
Så när familjen tar ut en plåt med nygräddade kanelbullar får var och en välja en bulle. Resten ger de bort till grannar och vänner. För, som Malin konstaterar, det man fryser in äter man.

Njuter av varje bit

100 gram smågodis per person i veckan. Det är vad sjukvårdens överviktsenheter rekommenderar för att man inte ska öka i vikt.
– Första gången vi skulle testa det här hade vi en tävling om vem i familjen som skulle komma närmast 100 gram. På så vis fick vi bort fokus från att fylla påsen med så mycket som möjligt.
Sedan dess är det den mängden som gäller på lördagarna. Det blir ungefär 10 normalstora bitar.
– Nu äter vi mycket långsammare och njuter av varje bit.   
Motion har Malin och hennes man infört på olika sätt. Tillsammans med barnen går de till olika aktiviteter och vid sommarstugan cyklade de för att köpa veckans godispåse. Vissa helger innebär fredagsmys ett besök i simhallen.

Inga späckade scheman

En viktig faktor – förutom kost och motion – för att barn inte ska gå upp i vikt är att de slipper stressa för mycket och får vila och återhämta sig. Därför gäller det att schemat inte blir för späckat.
– Vårt barn skulle välja mellan körsång och basket och vi pratade om det på ett sådant sätt att det skulle väga över för basket. Det var det som vi som föräldrar tyckte var det bästa valet just då.   
Ibland blir det protester, då är det viktigt att uppmuntra och stärka självkänslan hos barnet.
– Jag måste våga vara ärlig, förklara varför vi har den här livsstilen och grunda det på fakta. Till och med en sexåring förstår om hon eller han har övervikt. Barn är inte dumma. Men det är viktigt att inte lägga några värderingar i egenskapen tjock eller mullig.

En viktig kamp

Förändringarna hemma hos familjen Agn har inneburit många positiva saker. Barnet har fått mer energi och känner glädje över att kunna springa längre och orka mer. Med sundare mat, vettiga portionsstorlekar och träning har Malin gått ner 15 kilo i vikt och hennes man mer än 20 kilo. Och det utan att banta.
Hon sticker inte under stol med att det är en kamp att alltid behöva ligga steget före och planera måltider, inköp och aktiviteter. Ibland gör man som förälder misstag och då är det bara att försöka igen.
– Men det som är större än alla utmaningar är att vi har fått bättre hälsa, bättre humör och mycket mer tid tillsammans. Det är en väldigt stor belöning.

Nyfiken?

”Ingen risk för ätstörningar”