Mette, 32, har gått ner 43 kg – genom att promenera

Mette började promenera för att samla tankarna och bli starkare rent mentalt. Snart upptäckte Mette att hon faktiskt gick ner i vikt också. På kort tid tappade hon över 40 kilo.

Av: Julie Svarrer
Foto: Søren Jansby
Översättning: Weronica Andersson

Mette Juncker Nielsen hade länge velat gå ner i vikt, men det var först när hon i september förra året började gå dagliga promenader som hon knäckte koden.

– Jag började egentligen med promenaderna för att jag ville ha mer aktivitet i vardagen och som ett led i min självutveckling. Jag är en person som övertänker mycket och jag kan ha svårt att ta beslut. Jag upptäckte att tankarna kom till ro när jag började promenera, förklarar hon.

Tillsammans med de mentala vinsterna följde även en viktnedgång. Mette kunde se på vågen att kilona rasade. Och även om hon först inte märke av det rent fysiskt så började folk runt henne fråga: ”Visst har du gått ner i vikt?”

Mette Juncker Nielsen
Ålder:
 32 år.
Familj: Sambo och två barn.
Bor: Borup.
Gör: Studerande.
Instagram: @sunderemette.

Hade mål att gå 10 000 steg om dagen

Hon kände också att kläderna hade börjat sitta lösare. Det inspirerade henne att fortsätta och plötsligt var hon säker på att hon skulle lyckas den här gången. Inte bara med att gå ner i vikt, utan även att behålla den nya vikten.

– I början satte jag 10 000 steg som ett dagligt mål, men jag märkte snabbt att jag utan problem kunde gå 13 000 steg eller mer. I dag går jag cirka 14 000–17 000 steg per dag, säger Mette som på några månader gick ner över 30 kilo, främst genom att promenera.

LÄS ÄVEN: Motion som medicin: Träna bort ångest och depression

Mette har fullt upp för det mesta. Hon är oftast själv med döttrarna Nola, fyra år, och Celina, nio år, som hon dessutom undervisar i hemmet samtidigt som hon själv går hon en universitetsförberedande utbildning.

Mette har gått ner 43 kg genom att promenera – men viktnedgången är inte den enda fördelen
Det är skönt att komma in i värmen när man promenerat i busväder, menar Mette.
Foto: Søren Jansby

Promenaderna gav många positiva effekter

– Men det är faktiskt inte alls så svårt att hinna med mina steg som det kan låta. Jag tar till exempel med mig Nola och Celina på min dagliga promenad. De cyklar bredvid så att det inte går för långsamt. De tycker lika mycket om turerna som jag gör, och de säger aldrig nej när jag frågar om de vill följa med. Ibland låter jag dem bestämma vägen och det tycker de är väldigt roligt. I stället för att se barnen som ett hinder för att komma igång har jag istället valt att involvera dem. På så vis hoppas jag att de också lär sig att tycka om att gå ut och röra på sig, förklarar hon.

Om Mettes partner är där och kan passa barnen brukar hon även gå en kvällspromenad. Ibland pratar hon i telefon längs vägen, till exempel med sin mamma.

– Hon är ett enormt stöd och berättar ofta hur duktig jag är och berömmer mig för det jag åstadkommit. Och det motiverar mig verkligen att fortsätta, säger Mette som har fått många positiva kommentarer om sin viktnedgång.

LÄS ÄVEN: Sofia Åhmans promenadpass: 5 enkla övningar som stärker hela kroppen

Det finns dock vissa som undrar om det inte är dags att börja träna ”på riktigt”, med exempelvis löpning.

– Men varför skulle jag göra det? Jag belastar kroppen mycket mindre när jag går än när jag springer. Rundorna tar visserligen lite mer tid när jag promenerar, men jag trivs med det, säger hon.

För Mette är promenaderna dessutom en mental frizon som hjälper henne att sova mycket bättre om nätterna. Och viktminskningen är bara en av flera positiva effekter. Tidigare led hon av ryggsmärtor och huvudvärk. Båda har i stort sett försvunnit sedan hon började gå.

Mette har gått ner 43 kg genom att promenera – men viktnedgången är inte den enda fördelen
Mette har gått ner 43 kilo.
Foto: Privat bild från Mettes Instagram @sunderemette

Kompletterar promenaderna med styrketräning

– Min hållning har också förändrats. Först trodde jag att det bara var en känsla jag hade, men när jag nämnde det för min pojkvän sa han att han hade märkt att jag har fått en rakare hållning. Förut ville jag hellre hänga i soffan än att sitta på en stol vid matbordet. Så är det inte alls längre, säger Mette som har fått mycket mer kraft och energi.

– Det är positivt för mina flickor. Det har blivit mycket lättare att vara med och leka med dem.

Mette kompletterar promenaderna med styrketräning på gymmet. Hon räknar också kalorier så hon är säker på att hon inte äter mer än hon behöver. Men hon tillägger att det inte är någon strikt diet, och att hon utan problem kan äta tårta till födelsedagar eller pizza på fredagskvällen.

LÄS ÄVEN: Skippa löpspåret och promenera dig i form – bli piggare och gladare på köpet

I så fall skär hon bara ner någon annanstans eller går en extra lång promenad. Ibland går hon även på löpbandet på gymmet.

– När jag går på löpbandet kan jag se antalet steg på min aktivitetsklocka och hur många kalorier jag förbränner, och det motiverar mig. Däremot saknar jag den friska luften. Jag har blivit bra på att komma ut i alla slags väder. Snö, storm eller regn – det finns inget som stoppar mig. Och det är så skönt att komma in i värmen när jag varit ute och promenerat i busvädret. Dessutom smakar maten bättre efter en sådan promenad.

Vanligtvis går hon runt i sin hemstad Borup och promenaderna har gjort henne mer medveten om de olika årstiderna och hur sällan hon faktiskt var utomhus på vintern förut. Hon har också börjat ta med sina döttrar på längre turer.

– I helgen körde vi till Møns Klint vid kusten för att gå upp och ner för de långa trapporna. Mina promenader har gett oss nya, gemensamma upplevelser, säger Mette med glad röst.

Välmåendet betyder mer än vikten

När vi gör intervjun väger hon 97 kilo och hon har därmed nått ett av sina stora mål: att komma under 100 kilo. Sedan artikeln skrevs har Mette gått ner ytterligare 13 kilo.

Men hon poängterar att vikten bara är en siffra som hon inte vill fokusera så mycket på. Det viktigaste är att hon kan se och känna i kroppen att hon gör framsteg. Och det gör hon. Framsteg i form av mer energi, ork och självförtroende.

LÄS ÄVEN: Sofia Åhman: Kom igång med träningen – även när du inte har lust

– Det har hänt mycket med mig, både fysiskt och psykiskt. Det har varit en process där jag också har fått lära mig att ta emot komplimanger och att se mig själv i ett mer positivt ljus. I dag kan jag säga till mig själv: ”Så coolt att du har klarat det här!”

Du kan följa Mette på Instagram: @sunderemette.

Den här artikeln publicerades först på hemmetsjournal.se