EMS-träning: Tillfällig trend eller effektiv mirakelträning?

EMS sägs kunna hjälpa dig att bygga muskler, stärka vävnaden och minska din fettprocent på relativt kort tid. Men är det verkligen så smart och effektivt som utlovas?

Text: Caroline Heidemann
Foto: Keen Heick-Abildhauge & Camilla Winther

Sofie Juhl Husfeldt, som står bakom kedjan EMS:SHAPE och undervisar instruktörer i EMS, betecknar träningsformen som den perfekta kombinationen av effektiv styrke- och konditionsträning för dem som inte vill träna tungt och länge på gymmet.

Fysioterapeut och fysiologisk tränare Mark Abildhauge ser inte EMS-träning som ett mirakelmedel, utan som en bra krydda till vanlig rörelse och träning.

LÄS ÄVEN: Träna höfterna med gummiband: Träningsexpertens favoritövningar

Varför är EMS en så bra träningsform?

Sofie: Kort sagt för att det fungerar så otroligt bra och snabbt. EMS-träning handlar i grunden om att skapa en sund balans i kroppens muskulatur, så att man varken har för starka eller för svaga muskler. De flesta av oss har nämligen en tendens att bara göra samma övningar när vi styrketränar, och då blir vissa av musklerna i kroppen automatiskt mycket starkare än andra. Det bra med EMS-träning är att man kan gå in och återskapa kontakten med de muskler man normalt inte har tillgång till eller fokuserar på, och det ger verkligen bra resultat. En balanserad muskeluppbyggnad ger en bättre hållning, och därmed får man mindre ont, och hållningsrelaterade skador och besvär försvinner.

Sofie Juhl Husfeldt, EMS-tränare.

Vad är det lockande med EMS-träning?

Mark: Det som gör EMS-träning spännande är att man kan träna många muskelgrupper på en gång och därmed också förkorta sin träningstid. En träning tar bara cirka 20 minuter, vilket många lockas av. Dessutom är det också intressant att man kan träna sin kropp på ett skonsamt sätt, om man har skador eller lider av andra krämpor. EMS-dräkten är nämligen programmerad för att ge kroppen motstånd med elektriska impulser under träningen, i stället för att lägga extra vikt på kroppen, vilket man ofta gör i ett gym med tunga vikter.

LÄS ÄVEN: Frisk och ung med regelbunden motion: Så mycket träning behövs

Mark Abildhauge, fysioterapeut.

För vilka är EMS-träning särskilt lämplig?

Sofie: Det är lämpligt för nästan alla i åldern 18-80+ och det är särskilt lämpligt för kvinnor över 40 år som inte vill lyfta vikter, trots att vi vet hur viktigt det är att styrketräna. Många kvinnor tror nämligen att de får stora muskler om de lyfter vikter, men det får man inte. Däremot är det viktigt att ha en stark kropp, för ju äldre vi kvinnor blir, desto snabbare bryts vår muskelmassa ner. Mogna kvinnor skulle kunna dra nytta av EMS eftersom de stärker sina muskler och ben utan att känna att de måste följa ett strikt program på gymmet.

Vem riktar sig träningsformen till?

Mark: Målgruppen kan vara de som kanske tycker att de har för mycket att göra för att träna i vardagen, eller som inte har motivation till det. Här kan EMS vara en effektiv och rolig möjlighet att prova något nytt. Det är också lämpligt för de som ska rehabiliteras från en operation eller annan skada.

LÄS ÄVEN: Cardio drumming: Ett rejält träningspass med mycket glädje

Vilka muskelgrupper tränar man?

Sofie: 80 procent av musklerna i kroppen aktiveras under EMS-träning. Och det smarta är att man inte kan fuska eftersom dräkten går in och stimulerar muskulaturen överallt.

Mark: Dräkten aktiverar i princip alla stora muskelgrupper. Den täcker och skickar impulser till överarmarna, både på framsidan och baksidan, axlarna, hela bröstet och magregionen. Den aktiverar de stora ryggmusklerna och fortsätter hela vägen ner längs ryggen till skinkmusklerna, lårmusklerna på fram- och baksidan samt vadmusklerna. När man tränar med dräkten på, får man alltså tränat nästan alla de stora muskelgrupperna på en gång. Om man till exempel gör en övning som normalt bara tränar framsidan av överarmen, ser dräkten till att baksidan av armen också blir aktiverad, och därmed blir träningen mer intensiv.

Är EMS-träning mer effektiv för att främja muskeltillväxt än traditionell styrketräning?

Sofie: Ja, det kan man faktiskt säga. Med EMS kan man i alla fall få vad som motsvarar 90 minuters intensiv styrketräning på bara 20 minuter. Om man har flera timmar om dagen att träna och vet exakt hur ens kropp fungerar, kan man få samma resultat av att styrketräna normalt. Men tyvärr är det inte många människor som har det, och därför är EMS ett mycket bra val för alla oss som inte har tiden, en personlig tränarutbildning och som inte tycker att träning är det roligaste i världen.

LÄS ÄVEN: 10 goda anledningar att ta en (långsam) löptur

Mark: Det finns ingen forskning som visar att EMS är mer effektiv än vanlig styrketräning. Dock ser man ofta att de som inte styrketränar innan de börjar med EMS-träning upplever snabbare resultat än de som har tränat mycket i förväg. Med mina egna klienter har jag dock upplevt att toppatleter och idrottare kan förbättra sina prestationer, även om de är tränade i förväg. Till exempel kan en golfspelare få en bättre sving och en tennisspelare en starkare backhand. Om vi bara tittar på vanlig styrketräning kan ett pass i gymmet och EMS dock vara detsamma för många. I alla fall så länge man har tid att stå längre i ett gym, eftersom det vid vanlig styrketräning måste kämpas lite hårdare för resultaten. Där kan det kanske vara roligare att träna med EMS, men båda kan ge samma resultat i slutändan.

”Det smarta är att man inte kan fuska eftersom dräkten går in och stimulerar muskulaturen överallt.”

Kan EMS-träning ersätta andra träningsformer, eller ska den användas som ett komplement?

Sofie: Om man tränar EMS rekommenderar jag att man tränar två gånger i veckan och att man tar paus mellan träningspassen. Med EMS tränar man nämligen musklerna hårt och därför kan det förstöra resultatet om man lägger till annan träning vid sidan av. Det är under återhämtningsfasen magin sker. Många tror att när de står på gymmet bygger de upp kroppen, men i själva verket bryter man ner sin muskulatur när man tränar. Det är först efteråt, när kroppen får vila, som den bygger upp sig och blir starkare. Därför är en liten fördel med EMS också att man kan vila med gott samvete de dagar man inte tränar.

Mark: Både och. Om EMS är det enda en person tycker om, är det bättre än ingenting. Men övergripande sett skulle det vara bäst att komplettera sin vanliga träning med EMS, där man får röra sig. Jag tycker det är viktigt att man rör sig och då kan EMS vara en extra krydda. Om man har en person som normalt inte tycker om att träna, är det lätt att bara använda 20 minuter på EMS. Men utifrån min synpunkt är det inte ett mirakelmedel, där man bör skippa all annan motion.

LÄS ÄVEN: Yngre hjärna med konditionsträning – Så mycket behöver du röra på dig

Finns det några nackdelar med träningsformen?

Mark: Ja, det finns det i princip med nästan alla träningsformer. Omedelbart är nackdelen här att stimulierna kommer utifrån. Normalt ska musklerna aktiveras via hjärnan, så om man till exempel springer på en fotbollsplan och sparkar till en boll, är det hjärnan som skickar signaler ner till musklerna och säger att nu ska du spänna hårt, och nu ska du slappna av. Vid EMS-träning aktiveras inte hjärncentret på samma sätt, eftersom impulserna kommer utifrån via dräkten och det är först när man börjar utföra övningarna som hjärnan aktiveras. Men det är inte skadligt eller farligt. Elektrisk muskelstimulering är ju något som har använts i många år inom fysioterapin.

Finns det några risker med långvarig användning av EMS?

Sofie: Inte direkt. Genom alla mina klienter och min egen erfarenhet av träningsformen har jag bara sett positiva resultat, när man följer de givna riktlinjerna. Det finns dock vissa situationer där du bör hålla dig borta från EMS-träning. Det gäller bland annat personer med pacemaker, gravida kvinnor och personer som har cancer. Träningsformen är inte tillräckligt testad i dessa fall, och därför bör man inte ägna sig åt den då. Generellt är det alltid en bra idé att prata med sin EMS-tränare om sin hälsa innan man börjar.

LÄS ÄVEN: Träna upp din explosivitet: Två enkla övningar du kan göra ute

Mark: Nej, det har jag inte hört om, om man är frisk och sund. Det borde inte finnas någon risk, så länge man ser till att ha två-tre dagars paus mellan varje träning och tar hänsyn till sin hälsa. Om man vill prova EMS-träning är det viktigt att man hittar ett ställe där man kan få god vägledning av certifierade personer. De kan gå igenom din profil med dig och ta reda på hur du bäst utför träningen utan att den ger dig besvär.

Finns det några etiska problem med att använda elektriska impulser för träning?

Sofie: Nej, det har man använt i decennier, eftersom EMS har rötter i fysioterapin där teknologin används för rehabilitering. När vi ser teknik ta över alla delar av våra liv, där det effektiviserar och förbättrar vår livskvalitet, ser jag det också som ett naturligt element att införa i våra träningsrutiner. Jag ser det bara som ett stort framsteg att det inte längre måste vara en lång, seg kamp att bygga upp en balanserad och hälsosam kropp.

Mark: De etiska övervägandena är en diskussion som jag också har pratat med andra fysiologer och träningsexperter om. Men där är min ståndpunkt att om vi kan få folk att vara aktiva och använda sina kroppar, så kan jag etiskt stå 100 procent bakom att de kan använda denna träningsform. Om alternativet är att de ligger hemma på soffan är EMS mycket bättre än ingenting. Etiskt kan jag inte se att det skulle vara ett problem.

Sofie Juhl Husfeldt är EMS-mastertränare och ägare av EMS:SHAPE-kedjan. Hon har startat EMS Works i London samt hjälpt till att starta över 200 XBODY-studior i Storbritannien, New York, Schweiz och Skandinavien.

Mark Abildhauge är utbildad fysioterapeut och fysiologisk tränare med över 25 års erfarenhet. Han är delägare av FysioDanmark A-fys i Solrød och är bland annat träningsexpert i dansk tv.

LÄS ÄVEN: Trappträning: Snabbt, enkelt och roligt sätt att komma i form

Vad är EMS-träning?

  • EMS står för ”Elektronisk Muskelstimulering”.
  • Med hjälp av elektriska impulser drar musklerna i kroppen ihop sig. Impulserna är i grunden en kopia av kroppens egna mekanismer, men dräkten kan stimulera musklerna med upp till 80% större intensitet än vad man skulle ha uppnått med vanlig träning.
  • Man tränar EMS i en specialdesignad dräkt med inbyggda elektroder och i speciella träningskläder som ska bäras under dräkten. Allt detta kan du låna eller köpa på ditt EMS-träningscenter.
  • Träningen varar endast 20 minuter och du har en tränare vid din sida som guidar dig genom alla övningar. Det är bland annat övningar som squats, utfall och plankan. Den personliga tränaren kan anpassa intensiteten beroende på din form och eventuella krämpor.
  • Ursprungligen användes EMS för rehabilitering inom fysioterapi, men nu används systemet också för vanlig träning. Under träningen använder man inte vikter, utan istället egen kroppsvikt, och därför är det skonsamt för muskler och leder.

Källor: EMS-tränare Sofie Juhl Husfeldt och fysioterapeut Mark Abildhauge.