Träningsexpertens favoritövningar för starkare rygg

Många upplever smärtor i nacken och övre delen av ryggen. Du kan förebygga och förbättra med bra styrke- och stretchövningar med ett träningsband.

Text: Irene Skuland Reilev, träningsexpert och coach
Foto: Laila Buø

Tänk på att dämpa stressnivån i kroppen. Övre delen av rygg och nacke påverkas av spänningar.

Övning 1: Stretcha ryggmusklerna

Stå bredbent med lätt böjda knän så att det upphängda träningsbandet sträcks när du hänger i det med raka armar. Tryck ut rumpan bakåt och gör ryggen lång.

Håll detta i 30-60 sekunder, upprepa 2-3 gånger.

Tips! Stretchövningen kan också göras genom att hålla i ett bord eller en bänk, alternativt genom att ligga på knä på marken.

LÄS ÄVEN: Träna med gummiband: Effektivt helkroppspass

Övning 2: Facepull med träningsband

Häng upp träningsbandet i ögonhöjd eller på en punkt ovanför. Stå lite bredbent och ta ett litet steg in mot startpunkten. Greppa träningsbandet och luta dig lite bakåt med raka armar.

Dra dig sedan upp genom att bara använda armarna, håll armbågarna över axelhöjd så att händerna dras ut till sidorna om ditt ansikte, för att sedan lugnt sänka ner dig igen.

Gör 10-16 repetitioner, 2-3 gånger.

LÄS ÄVEN: Förebygg och lindra ryggvärk: 8 enkla övningar att göra hemma

Kort om muskel- och skelettproblem:

  • Problemen är bland de vanligaste orsakerna till dålig hälsa och lägre livskvalitet.
  • 30 procent av kvinnorna och 20 procent av männen lider av detta någon gång under livet.
  • De vanligaste problemen är kopplade till ryggen.
  • Många kan få hjälp genom rätt rehabilitering med styrke- och stretchövningar.

LÄS ÄVEN: Träna höfterna med gummiband: Träningsexpertens favoritövningar

Magnesium kan hjälpa

  • Magnesium är den fjärde vanligaste substansen i vår kropp och det är viktigt för bland annat skelett och muskulatur.
  • Det spelar en central roll för att sända nervimpulser till muskler och hjärta, därför är det särskilt viktigt med tillräckligt intag om du är en aktiv person.
  • Mat som innehåller magnesium är bland annat spannmål, frön, mandlar, mjölkprodukter och gröna bladgrönsaker.