5 vanliga cravings – det här ska du välja i stället

Vad är det egentligen vi behöver när våra kroppar och hjärnor skriker efter socker, fett eller salt? Här får du tips vad du ska äta när dina cravings slår till.

Text: Carolina Chreisti Eriksson   Foto: Getty Images

Det är eftermiddag på jobbet och kroppen skriker efter något sött. En bulle, en bit choklad, en tårtbit – vad som helst! Känner du igen dig? Vad är det egentligen vi behöver när våra kroppar och hjärnor skriker efter socker, fett eller salt? Vi frågade Rebecca Johansson, holistisk näringsfysiolog och nutritionist och fick en ordentlig genomgång om hur vi kan avkoda och ta kontroll över våra värsta cravings. Samt inte minst vad vi kan äta, eller göra, istället när begäret sätter in.

1. Fet och flottig mat

Om din kropp begär något flott som chips eller pommes frites så kan det bero på att du har kalciumbrist eller brist på essentiella fettsyror.

— Om du hela tiden överdrivet äter mängder av fet mat är din kropp antagligen i obalans. Begär efter saker som olika nötsmör, oljor eller stekt mat visar sig ofta vid kalciumbrist eftersom fett är nödvändigt för att upprätthålla kalcium i kroppen och bygga bentäthet. Men fett från fel källa kan göra att du känner dig uppblåst och kroppen hamnar i slöhet och matkoma, vilket får dig att känna dig ännu sämre, säger Rebecca Johansson.

Vad ska jag välja i stället?

— Minska på oljor och fett från animalier och välj fett från växtriket som ger dig de essentiella fettsyrorna, till exempel chiafrön, valnötter och sesamfrön. Ät även mer grönsaker, dessa innehåller mer fett än vad man tror; det rätta fettet som vi är designade för att konsumera. Dessutom innehåller gröna grönsaker mängder av kalcium.

LÄS ÄVEN: Saftigt morotsbröd med chiafrön och havre

2. Något sött

Många av oss kan nog känna igen sig i att vara sugen på något sött och med socker i, som till exempel godis eller söta bakverk. Ditt sötsug kan bero på att du har brist på energi och känner en fysisk trötthet. Men även vätskebrist och obalans i blodsockret är vanliga orsaker till att kroppen vill ha något sött.

— Det har gjorts ett antal studier som visar att socker kan påverka samma hjärnregioner som droger och alkohol. Detta beror på att enkla kolhydrater, som socker, smälts snabbare än komplexa kolhydrater och ger en omedelbar energiförstärkning. Choklad metaboliseras också specifikt till serotonin, ett humörhöjande hormon, vilket gör att begären också kan relateras till ett känslomässigt behov.

Vad ska jag välja i stället?

— Om du är sugen på något sött, ät frukt. Att ge sig på kakor, läsk eller annat godis kommer bara att förvärra problemet och orsaka blodsocker som åker bergochdalbana, vilket leder till fler begär. Färsk frukt fyller på dina glukosdepåer, ger näring och vätska. Handlar det om sinnet så prata med nära och kära, och gå långa promenader. All aktivitet som får dig att må bra är att föredra. Det viktiga är att komma ihåg att det finns en skillnad mellan sötma som läker och sötma som är till­fälligt plåster på såren.

LÄS ÄVEN: Baka med banan: Enkelt bröd utan tillsatt socker

3. Salt mat

Begäret efter något salt kan ha flera olika anledningar som till exempel uttorkning, jodbrist, låga elektrolytnivåer eller emotionell påfrestning och stress.

— Konstant stress kan leda till binjureutmattning. Din kropp vill ha salt när stressnivåerna intensivt höjs under en längre tidsperiod och gör att binjuren tappar sin förmåga att skapa aldosteron, ett hormon som hjälper till att behålla natrium. Med minskade nivåer av natrium kan kroppen inte ta upp en korrekt mängd vatten och kan torkas ut, därav törsten och suget efter salt.  Sug efter salt kan också vara relaterad till jodbrist, eftersom det är kroppens sätt att tala om att vi behöver saltet och andra mineraler.   

Vad ska jag välja i stället?

— Livsmedel rika på vitamin B, mängder av grönsaker och frukter som stöder dina binjurar. Du bör fylla på elektrolyterna genom att dricka något som har rätt balans av elektrolyter, som kokosvatten, nypressad äppeljuice eller gurk-/citronvatten. Konsumera även sjögräs varje dag för ditt jodintag och andra näringsämnen.

— Träning är också ett bra sätt att balansera kroppen och hjälper dig med negativ stress. Dessutom är meditation och annan avslappning som lär dig att leva i nuet bra för att balansera dig mentalt.

LÄS ÄVEN: Veganska sommarrullar med tofu och krispiga grönsaker

4. Ost

Ost är ett speciellt fall, eftersom det innehåller kasomorfin, från mjölkproteinet kasein, som är ett ämne som är en tiondel så kraftfullt som morfin och har en liknande effekt på hjärnan. Vissa människor är mer mottagliga för detta.

Vad ska jag välja i stället?

— Idag finns veganska ostar i de flesta mataffärer som jag rekommenderar istället. Men många av dessa innehåller tillsatser och andra ingredienser som kan skapa besvär om man redan har hälsoproblem. Det bästa är att tillverka sina egna ostar med hjälp av nötter, går både att göra mjukost och hårdost, mycket gott!

LÄS ÄVEN: 9 näringsfyllda nötter – Därför är de så nyttiga

5. Rött kött och charkuterier

Cravings för rött kött och charkuterier beror många gånger på dina bakterier i magen. Goda bakterier, de som lever i symbios med oss, livnär sig på frukt och grönsaker. Dåliga bakterier som kan bidra till sjukdom livnär sig på bland annat kött och snabbmat.

— Vi lever med biljoner bra bakterier som lever i symbios med oss. Vi hjälper dem, de hjälper oss. En månad på en växtbaserad diet resulterar i en ökning av de goda bakterierna och en minskning av de dåliga. Köttätare har en viss bakterieflora i magen som livnär sig på animaliskt protein. När du äter mindre av detta eller har en ”köttfri måndag” kan dessa sug uppstå just för att dessa bakterier vill överleva. Men, de bakterierna är inte bra för dig och detta sug betyder inte att du behöver kött.

Vad ska jag välja i stället?

— Vad din kropp behöver är näringsämnen från frukt och grönsaker.

LÄS ÄVEN: ”Fem om dagen” på en budget: Så får du mest näring för pengarna