Soja​ – en mångsidig böna​

Soja finns både som mat och kosttillskott. Visste du att bönan bland annat kan sänka kolesterolet och släcka värmevallningar?

Soja​ – en mångsidig böna​

Den proteinrika sojabönan används till mycket: djur­foder, olja, köttsubstitut, livsmedelstillsats och i kosttillskott. 

I Asien finns en lång tradition att äta sojaprodukter som sojabönor, edamame (gröna soja­bönor), sojadryck, "osten" tofu och fermenterade produkter som tempeh, miso och shoyu, svart sojasås. 

Sojan har också använts i folkmedicinen, mot bland annat klimakteriebesvär, benskörhet, höga blodfetter och bröstcancer. Under senare år har sojaprotein blivit populärt som alternativ till kött bland vegetarianer. 

Soja har flera intressanta hälsoeffekter. Forskningen har tagit fart under senare decennier och visar framför allt på skydds­effekter vid hjärt-kärlsjukdomar och klimakteriebesvär. 

Soja innehåller så kallade växtöstrogener (fytoöstrogener), ämnen som liknar det kvinnliga könshormonet östrogen, men har svagare effekt. 

Kosttillskott med växtöstro­gener från soja kan lindra svettningar och vallningar. För den som vill pröva med livsmedel rekommenderas ungefär två portioner sojaprodukter om dagen — sojabönor, sojadryck eller tofu. 

Kanske kan soja även stärka vårt skelett och minska risken för benskörhet. Befolknings­studier visar att kvinnor som äter sojaprodukter regelbundet löper minskad risk för frakturer. När det gäller kosttillskott är forskningen inte entydig. 

Soja verkar också kunna hjälpa till att skydda vårt hjärta, eftersom sojaprotein har en kolesterolsänkande effekt. Ett dagligt intag av 25 gram soja­protein kan sänka det onda kolesterolet LDL med ungefär fem procent. Denna mängd finns i 6—7 deciliter sojadryck eller 150 gram tofu.   

Soja vid bröstcancer har länge varit kontroversiellt, på grund av innehållet av växtöstrogener. Tidigare trodde man att kvinnor med bröstcancer skulle vara försiktiga med soja, men idag anses det helt säkert även för bröstcancerpatienter att äta normala mängder sojaprodukter i form av mat. Några studier visar till och med att soja kan förebygga bröstcancer och även återfall i bröstcancer. 

I Sverige säljs soja som livsmedel eller kosttillskott, utan medicinska påståenden.

Visste du detta om soja?

Växten: Sojabönan (Glycine max) hör till familjen ärtväxter. Den härstammar från Ostasien, där den ätits i årtusenden. 

I början av 1900-talet började soja odlas även utanför Asien och nu odlas den i stor skala i bland annat USA, Brasilien och Kina. 

Stora delar av den soja som odlas idag är genetiskt modifierad. Men i Sverige är GMO-sojan  ovanlig och måste i så fall märkas med uppgift om detta. 

Forskningen: Soja kan lindra klimakterie­besvär, visar en översikt av 16 studier (Li 2015). Svettningar och vallningar minskade med i snitt 25 procent bättre än placebo. Effekten var dock lägre än av östrogenbehandling och det tog längre tid innan den visade sig. Först efter ungefär ett år hade maximal effekt uppnåtts.  

De flesta studier har gjorts på kosttillskott med renframställda växtöstrogener. 

Forskningen på soja som mat har gett blandade resultat på klimakteriebesvär.

Tänk på detta!

Soja i form av mat eller kosttillskott med soja anses säkra för de allra flesta. I sällsynta fall kan man få allergiska reaktioner som hudutslag eller andningssvårigheter. 

Det är ännu oklart om kosttillskott med renframställda växtöstrogener från soja skulle kunna vara negativt för kvinnor som har eller löper ökad risk för bröstcancer eller annan hormonberoende cancer. Rådgör med din läkare.

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!