5 budord vid (förkyld) träning

Snuvig, hostig eller allmänt hängig – och ändå träningssugen! Men: kan du träna trots att du är förkyld och i så fall vad? Idrottsläkaren reder ut de snoriga frågetecknen.

5 budord  vid (förkyld) träning
Undvik att bli kraftigt andfådd. Lugna promenader är okej om du orkar.

Vintertid betyder tyvärr också förkylningstid och influensatid. De jobbigaste symtomen vid förkylning är, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Ipren: nästäppa, hosta och halsont.

Men hur många har ändå inte frågat sig: Är det okej att jag tränar med en förkylning i kroppen? Var går gränsen för när jag ska låta bli? Och vilken typ av träning kan jag ägna mig åt, om jag är förkyld och ändå vill röra på mig? För de flesta har nog hört att det finns en risk att träning, visserligen i sällsynta fall, kan leda till hjärtmuskelinflammation. Risken för en sådan är dock enligt Vårdguiden större vid början av en infektion och ju kraftigare den är. 

Bengt-Olov Tengmark, läkare på Serafen i Stockholm, som även har erfarenhet som idrottsläkare, ger här sin syn på saken.

1. Träna inte med en infektion i kroppen, exempelvis när du är förkyld. Det kan vara bra att avvakta med träning några dagar och känna efter hur du mår. Är du bara lite snuvig kan du köra igång igen försiktigt.

2. Men: träna aldrig med sjukdomskänsla, feber eller halsont.

3. Underskatta inte vikten av ordentlig återhämtning från en infektion. Därför bör du inte träna förrän du är helt frisk igen. 

4. Undvik att bli kraftigt andfådd. Lugna promenader är okej om du orkar. 

5. Lätt träning stärker immunförsvaret, och hård träning kan istället försämra immunförsvaret.

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!