8 seglivade motionsmyter


8 seglivade motionsmyter
Daniel Lieberman är profeesor i evolutionsbiologi vid Harvard University. Foto: Eleanor Lieberman

Text Anna Wahlgren
Foto Getty Images

Daniel Lieberman, som skrivit boken Träningsparadoxen – varför vi mår bra av fysisk aktivitet men helst vill slippa träna (Natur & Kultur), är professor i evolutionsbiologi vid Harvard University.
Han menar att träning är onaturligt – men livsviktigt – för människor. Här slår han hål på några vanliga myter om träning och förklarar vad han genom sin forskning har kommit fram till:

1. Vi är födda att träna = FALSKT.

För våra förfäder – jägarna och samlarna – var det förstås helt främmande att ta en joggingtur på morgonen före frukost, eller för den delen att lyfta en massa tunga vikter utan syfte. På savannen gick livet sin gilla gång med jakt och matsamlande varvat med hushållssysslor och vila.

2. Det är onaturligt att vara slö = FALSKT.

Våra kroppar har utvecklats i flera miljoner år. Fysisk aktivitet var länge något vi behövde snåla med för att överhuvudtaget överleva.

3. Att sitta är ohälsosamt = FALSKT.

Det är helt naturligt att sitta ner. I jägarsamhället satt människor för att spara på sin energi. Själva sittandet i sig utgör ingen hälsorisk. Problemen uppstår dock när man sitter på samma sätt och för länge. 

4. Det är normalt att bli mindre aktiv som äldre = FALSKT.

Vi är anpassade till att vara fysiskt aktiva också när vi blir äldre, och är vi aktiva hjälper det oss i sin tur att åldras väl. Att människan fortsätter att leva i decennier också efter att hon slutat fortplanta sig handlar om att hen ska kunna stötta barn och barnbarn och förse de yngre generationerna med förnödenheter. 

5. Det finns en viss dos och viss typ av träning som är den optimala = FALSKT.

Hur skulle något sådant kunna vara möjligt? Vad menas ens med ”optimal”? Bäst på att förlänga livet? Vara mest tidseffektiv? Förebygga skador? Reducera vikt? Bygga muskler? Nej, det finns ingen dos och typ av träning som passar alla oavsett åldrar, kön, kroppsvikt, kondition och tidigare skador. 

6. Att springa är inte bra för knäna = FALSKT.

Trots vad många läkare och andra tror har mer än ett dussin noggranna studier visat att amatörlöpare inte är mer utsatta för artros än de som inte springer. Löpning är på många sätt gynnsamt för brosket i knäna. 

7. Man kan inte gå ner i vikt genom att promenera = FALSKT. 

Vanliga, regelbundna promenader kan absolut bidra till viktnedgång, särskilt för den otränade. Den som är minst tränad har mest att vinna på promenaderna. Vi är anpassade att gå åtskilliga kilometer till fots varje dag. Människan hade inte överlevt om hon inte gick minst 10 000 steg per dag. 

8. Vi behöver åtta timmars sömn per natt = FALSKT.

Ingen av de studier som Lieberman refererar till tyder på att exakt åtta timmar sömn är optimalt. Tvärtom – enligt de flesta av dem hade folk som sov mer än sju timmar kortare livslängd än de som sov mindre än sju timmar.

Träna hjärnan stark, bli lyckligare!

Därför är återhämtningen så viktig när du tränar

Sofias råd till träningssugna soffpotatisar