Sveriges grönaste varumärke är en undersökning som genomförts sedan 2008 av konsultföretaget Differ, med målet att följa konsumenters syn på företags miljö- och hållbarhetsarbete. Så här blev resultatet för 2018:
Sveriges grönaste apotek
- Apoteket AB
- Apotek Hjärtat
- Apotea.se
Sveriges grönaste bank
- Coop
- Länsförsäkringar bank
- ICA Banken
Sveriges grönaste bil
- Tesla
- Volvo
- Toyota
Sveriges grönaste dagligvaruhandel
- ICA
- Coop
- Willys
Sveriges grönaste energi
- GodEl
- Telge Energi
- Skellefteå kraft
Sveriges grönaste kläder
- Polarn O. Pyret
- Åhléns
- Lindex
Sveriges grönaste nyproduktion av bostäder
- HSB
- Riksbyggen
- Skanska
Sveriges grönaste snabbmat
- MAX
- McDonald’s
- Subway
Sveriges grönaste transport
- SJ
- Snälltåget
- Flixbus
Sveriges grönaste varumärke
- ICA
- SJ
- Coop
Andra intressanta resultat ur undersökningen:
- Ansvarsfull hantering av avfall och återvinning, klimateffektiva transporter och minskade utsläpp av växthusgaser toppar listan över vilken typ av grönt arbete som konsumenterna tycker det är viktigt att varumärkena ägnar sig åt.
- Svårast tycker konsumenterna det är att gröna val när de handlar kläder, väljer bank eller funderar över nyproduktion av bostäder.
- 78 procent av de tillfrågade gör alltid, ofta eller ibland aktivt gröna val. Vanligast är det bland kvinnor och barnfamiljer.
- De flesta kan tänka sig att betala extra för gröna alternativ, särskilt inom dagligvaruhandeln eller när de ska välja bil eller energileverantör.