Därför är grapefrukt så nyttigt

Text Eva Boholm  Foto Getty Images

Både blonda och röda är nyttiga, men blodgrape är faktiskt ett strå vassare. Dels är den sötare och godare, dels innehåller den ännu mer nyttigheter, till exempel betakaroten och lykopen, två kraftfulla antioxidanter som skyddar mot sjukdom och minskar risken för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar. Här är ytterligare några hälsofördelar med att äta grapefrukt varje dag:

Sänker blodtrycket

Forskning visar att grapefrukt kan hjälpa till att sänka blodtrycket. Man tror att den goda effekten beror på att grapefrukt innehåller kalium som reglerar nivåerna av natrium från salt som ofta orsakar högt blodtryck. 

Främjar viktminskning

Grapefrukt hjälper till att bryta ner fett i kroppen vilket gör det lättare att tappa extrakilon. Studier visar att personer som dagligen äter grapefrukt – eller dricker grapefruktjuice – minskar mer i vikt än personer som försöker minska i vikt men inte äter grape. Dessutom innehåller grapefrukt fibrer som håller dig mätt längre och minskar risken för sug efter snacks och sötsaker. Grapefruktens låga glykemiska index (GI 25) hjälper till att balansera blodsockernivåerna vilket hjälper dig att motstå sötsug och småätande. 

Boostar immunförsvaret

Det rika innehållet av både A- och C-vitamin gör att immunförsvaret stärks hos den som äter grapefrukt. Det gör dig bättre rustad att stå emot virus- och bakterieinfektioner. 

Sår läker snabbare

C-vitamin stärker bindväven och är viktig vid en sårläkningsprocess. Många läkare rekommenderar därför att deras patienter äter grapefrukt före operationer, för att påskynda sårläkningen.

OBS! Vissa ämnen i grapefrukt kan påverka nedbrytningen av läkemedel. Om du äter mediciner, rådgör med din läkare om du bör äta grapefrukt!

Växtvacker vintersallad

Ny forskning:​ Vitaminer 
mot cancer?​