Fem fantastiska fördelar med sparris

Fakta om sparris

Sparris är en gammal kulturväxt som har odlats i över 1000 år. 

De första skotten skjuter upp ur marken när jordtemperaturen är över 12 grader. När man skördat de första skotten skjuter plantan nya. Sparris kan växa upp till 10 cm per dygn. Runt midsommar bör man sluta skörda för att inte tömma plantan på näring. 

Grön sparris växer uppåt, medan vit sparris växer nedåt. 

Den gröna sparrisen har kraftigare smak och högre näringsinnehåll än den vita.

Det viktigaste för att lyckas med tillagningen är att välja rätt redan i affären. Satsa enbart på fasta och spänstiga sparrisstjälkar. Vit sparris måste skalas, men den gröna tillagar man direkt. För att behålla mesta möjliga näring och smak passar det bäst att försiktigt ångkoka eller woka dem.

Text Eva Boholm  Foto Getty Images 

5 goda skäl att älska sparris 

Sparris är fulladdad med vitaminer som A, C, E och K. Den är också rik på folsyra, antioxidanter och spårämnen som magnesium, zink och kalium. Aminosyrorna asparagin och glutation stimulerar njurarna, renar kroppen och skyddar kroppens celler och DNA från att åldras och förstöras. Genom att regelbundet äta sparris får du bland annat de här hälsofördelarna:

1. Skelettet stärks. 
Sparris innehåller bland annat magnesium och K-vitamin som behövs för ett starkt och friskt skelett. Därför är det extra viktigt att kvinnor i klimakteriet och barn äter regelbundet av denna grönsak.    

2. Du får i dig mycket protein.
Visste du att sparris är en av de grönsaker som innehåller mest protein – faktiskt nästan lika mycket som mjölk! 

3. Gynnar vikten och tarmhälsan.
Sparris är bra smalmat för den som vill hålla viktkoll. Fibrerna gör dig mätt snabbare och håller hungern borta längre. Fibrerna består till stor del av inulin som stimulerar tillväxten av nyttiga bakterier och är bra för tarmhälsan. Det höga fiberinnehållet i sparris motverkar också förstoppning och asparginet, som har en lätt urindrivande effekt motverkar svullnadskänlsa i kroppen. 

4. Immunförsvaret stärks.
Sparris innehåller antioxidanter och olika vitaminer som är viktiga byggstenar i immunsystemet. Genom att äta mycket sparris skyddar du dig själv mot virus och bakterier som kan göra dig sjuk. 

5. Hjälper mot sömnproblem, stress och deppighet
Innehållet av folsyra hjälper oss att sova bättre samt reglera humöret. Aminosyran asparagin i sparris hjälper hjärnans och nervsystemets funktioner. Sparris innehåller dessutom tryptofan som hjälper till att bilda ”må bra hormonet” serotonin.

Tänk på att… 

… sparris innehåller puriner som bildar urinsyra. Därför ska personer med njurproblem och ledvärk vara försiktiga med intaget av sparris. 

Recept: Vit och grön sparris med len smörsås

Recept: Mumsiga matmuffins med broccoli och sparris