Självmedkänsla skapar lycka

Visste du att människor som har självmedkänsla är lyckligare och mer nöjda med livet? De har också bättre relationer, fysisk hälsa och bättre motståndskraft mot svårigheter i livet. Så här blir du mer självmedkännande!

Självmedkänsla skapar lycka
Forskning visar att människor som är självmedkännande är mer nöjda med livet. (Foto: Getty Images)

Kristin Neff är en av världens främsta forskare på självmedkänsla.

Tillsammans med psykologen och mindfulness­instruktören Christopher Germer har Kristin Neff skrivit den nyutkomna boken "Mindful selfcompassion" (Natur & Kultur). Efter att ha lärt sig självmedkänsla har Kristin, som är en av världens främsta forskare på självmedkänsla, kunnat hantera besvikelsen kring sin sons autismdiagnos och blivit en bättre och mer villkorslöst älskande förälder till Rowan. ​

Och forskningen inom självmedkänsla visar mycket positiva resultat för vårt välmående. Människor som är självmedkännande är lyckligare och mer nöjda med livet. De har bättre relationer och fysisk hälsa. De har också bättre motståndskraft mot svårigheter i livet.​

Det kan framstå som en nyuppfunnen och lite konstruerad kombination, men medveten närvaro är en väsentlig komponent i självmedkänsla. Det är först när du kan erkänna och vara med det som smärtar dig i livet som du kan ta hand om dig själv med omsorg och vänlighet. 

 

​Här kommer en liten skrivövning från boken:​

Skriv ett medkännande brev till dig själv så fort du har det jobbigt eller känner dig otillräcklig, eller när du vill ha hjälp med att motivera dig själv till en förändring. Det finns tre huvudsakliga utgångspunkter för att skriva brevet:

1. Tänk på en påhittad vän som är villkorslöst vis, kärleksfull och medkännande, och skriv ett brev till dig själv från den här vännens perspektiv.

2. Skriv ett brev som om du pratade med en nära, kär vän som är upptagen av samma bekymmer som du.

3. Skriv ett brev från den medkännande delen i dig själv till den del av dig som har det jobbigt.

Efter att du skrivit brevet kan du lägga undan det ett tag och sedan läsa det igen senare, och låta orden lugna och trösta dig när du behöver det som bäst.

​Flera av meditationerna från boken finns inlästa av med dr Camilla Sköld som är lärare i mindful selfcompassion, på www.nok.se​

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!