Svarta vinbär – blåsvarta 
beskyddare!

Svarta vinbär förtjänar att få sin status höjd från lite undanskuffat trädgårdsbär till det nordiska superbär det faktiskt är! Hemligheten stavas framför allt antocyaniner – kraftfulla antioxidanter som skyddar såväl immunsystem som muskler.​

Svarta vinbär – blåsvarta 
beskyddare!
Istället för att importera och äta 
exotiska bär kan vi ta vara på våra skandinaviska vinbär som därmed blir ett jättebra miljöval under säsong, som är juni till augusti/september. Och många verkar nappa på denna möjlighet eftersom vinbär är ett av våra mest populära bär att odla hemma i trädgården! Foto: Getty images​

Undertecknad hade så många svartvinbärsbuskar på sin tomt under uppväxten att det under många år sågs som ett straff att behöva hjälpa till att plocka bären – och sedan dricka hemgjord svartvinbärssaft (istället för köpt jordgubbs-dito) för all överskådlig framtid. Nu i vuxen ålder, ångras varje litet gnäll. För såväl smaklökarna har mognat som insikten om vilken guldgruva till näring detta lilla blåsvarta bär besitter! Framförallt är de, precis som blåbär, fulla av antocyaniner, en kraftfull antioxidant som gömmer sig i den blå färgen och som vi berättar mer om i rutan här intill.

Svarta vinbär (Ribes nigrum) brukar även kallas "Nordens druvor" och är väldigt rikt på C-vitamin. Förr användes tydligen svartvinbärssaft som "stärkande medicin", för att bland annat förebygga förkylningar. Svarta vinbär är släkt med röda vinbär och växer ursprungligen vilt på buskar i Sverige och övriga delar av Europa. Vinbären innehåller en hel del kostfibrer, ca 7 g per 100 g, vilket är bra för våra tarmars funktion och för att de ger en bra mättnadskänsla. Kostfibrer håller också blodsockernivån i schack, det stiger långsammare om vi äter mycket fibrer. (Vi bör enligt Livsmedelsverket få i oss 25 - 30 gram kostfibrer varje dag så vinbär ger oss ungefär en knapp tredjedel.)

Bär är generellt också kalorisnålt, vilket gör vinbär till en bra källa till sötma och syrlighet för de av oss vill hålla vikten, men samtidigt är det näringstätt. 100 g vinbär ger ca 11% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen. 

Om man jämför de svarta vinbärssorter som odlades för 30 år sedan med dagens sorter så innehåller faktiskt de senare mer C-vitamin och mer antioxidanter. Varför? Bären har förädlats för att uppnå ett högre vitamininnehåll och samtidigt göra bären sötare.

Med andra ord: dags att plocka fram råsaftscentrifugen och ge svartvinbärssaften en rättmätig roll som superdryck! Och däremellan strör vi färska eller frysta bär på gröten, mixar ner dem i en smoothie eller boostar både inre och yttre med en kopp svartvinbärs-te.

 

Viktigaste superkraft!​

Svarta vinbär har en kraftig antioxidativ effekt eftersom de innehåller en form av antioxidanter som heter anto­cyaniner. Det är dessa som ger bäret och andra blå växter och bär den vackra blå färgen, samtidigt som de står för växtens eget immunsystem. Antocyaniner har erkända hälsofrämjande egenskaper och är bland de effektivaste antioxidanter vi känner till.

​ 

5 andra bra saker i svarta vinbär!​

1. Väldigt mycket vitamin C – 100 gram bär ger nästan tre gånger dagsbehovet! C-vitamin är en antioxidant som bidrar till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress och är viktig för normal energiomsättning och för nervsystemets och immunsystemets normala funktion. ​

2. Ganska mycket vitamin K, som är nödvändigt för blodets koagulering och påverkar bentätheten.

3. Kalium: ett mineral som bland annat är bra för vår muskelfunktion, normalt blodtryck samt bidrar till nervsystemets normala funktion.

4. Vitamin E, som finns i frukt och grönsaker med starka färger och som även den är en antioxidant som bidrar till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress.

5. Folat: en vitamin som bland annat bidrar till normal blodbildning och till att minska trötthet och utmattning.​

  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!