Chiafrön

Chiafrön: Visste du det här om de små näringsbomberna?

Du vet säkert att chiafrön är supernyttiga och väldigt populära. Kanske har du en förpackning i skafferiet, men är lite osäker på hur du bäst använder denna vitaminbomb. Här får du veta hur!

Text: Gunn Helene Arsky, näringsfysiolog
Foto: Getty Images

Själva ordet chia kommer från ett gammalt aztekiskt språk och betyder olja. De små fröna är bara en millimeter i diameter och de har brunt, vitt eller grått skal.

Fröna är fullproppade med näring så att de kan klara sig utan näringstillskott från det att de läggs i jorden tills de är livskraftiga plantor. Det är dessa näringsämnen vi har nytta av.

Vad innehåller chiafrön?

Chiafrön är rika på nyttigt, omättat fett, alltså fett som är bra för hjärtat och blodkärlen. Använd gärna frön i maten, men överdriv inte. De innehåller mycket kalorier!

De är också fiberrika, vilket innebär hälsosammare matsmältning, med mindre förstoppning och hemorrojder.

Fibrerna kan binda till sig kolesterol i tarmen och således verka kolesterolsänkande. Det yttre skalet innehåller inte cellulosa, utan lösliga fibrer. Därför är näringsämnena lättillgängliga för kroppen.

Chiafrön är mycket proteinrika och därför en favorit hos vegetarianer. Fröna innehåller också mycket omega-3 och dessutom antioxidanter.

Hur mycket chiafrön kan man äta dagligen?

Livsmedelsverket rekommenderar att du äter maximalt 15 gram chiafrön per dag. Det motsvarar ungefär en och en halv matsked. Gränsen gäller för EU/EES och detta ska anges tydigt på förpackningen.

Anledningen till gränsen är det höga innehållet av omega- 3. Det kan helt enkelt bli för mycket av det goda och äter du för mycket chiafrön finns det en risk att du går upp i vikt.

Näringsinnehåll chiafrön

Beräknat på 100 gram (procent av rekommenderat dagsbehov för vuxna kvinnor i parentes)

Energi: 443 kcal
Fleromättade fettsyror: 23,7 g
Kostfiber: 34,4 g
Protein: 16,5 g
Salt: 0 g
Kalcium: 407 mg (51%)
Järn: 7,7 mg (51%)
Kalium: 407 mg (13%)
Magnesium: 335 mg (119%)
Zink: 4,6 mg (51%)
Koppar: 0,92 mg (102%)
Fosfor: 860 mg (143%)

Källa: livsmedelsverket.se

Chiafrön älskar vätska!

De kan absorbera upp till 12 gånger sin egen vikt i vatten eller annan vätska. Det bildas ett tjockt geléskikt runt fröet. De har ingen utpräglad smak i sig själva, vilket gör att de passar perfekt i all slags mat.

Obs! Välj ekologiska och hållbart odlade chiafrön!