Psykologens råd: Stanna inomhus om det får dig att må bättre

Känner du inte för att gå ut? Har du absolut ingen lust att träna? Kanske vill du bara sitta kvar hemma i din egen sköna fåtölj och inte göra någonting alls? – Det är helt okej, det kan till och med vara bra för dig, säger psykologen.

Text: Siri Walen Simensen
Foto: Privat

Mörkret har sänkt sig. ”Jag borde ta mig ut”, tänker du kanske. Och förstör hemmalivet med dåligt samvete. ”Ut och gå i naturen” är ju nutidens mantra. Psykolog Grethe Nordhelle har några trösterika ord till dig som kämpar med dåligt samvete:

— Fråga dig själv: Vad ger mig inre frid? I dagens samhälle är det så mycket som ska göras och ofta glömmer vi att bara vara. Att lyssna till sitt inre och välja det som ger ro är viktigt för hälsan. Det spelar ingen roll om du är ute eller inne, säger psykologen Grethe Nordhelle.

LÄS ÄVEN: Därför kan du inte sluta scrolla – och så här påverkar det din hjärna

För Grethe är det lätt att förespråka avkoppling inomhus. Om du helst vill vara inomhus ska du inte känna att du borde ha varit ute. Om du vill få kontakt med dig själv kan du inte låta dig pressas av andra.

— Vi har en obalans i samhället, vi glömmer att vara oss själva. Vi går för fort, gör för mycket, ska vara för duktiga. I stället för att hänga med i denna stress är det klokt att följa den inre rösten. Den hittar du bara med lugn och ro omkring dig. När du är ensam utan andra människor eller annat som stör lär du känna dig själv. Många kommer att hitta denna ro inomhus, poängterar hon.

LÄS ÄVEN: Mindness för själen: Mentala träningsprogrammet som boostar din självkänsla

Låt dig inte styras av andra

Grethe använder inte uttrycket ”att mysa”, utan att ”vara med sig själv”. Hon påminner om att vi blir stressade när vi inte har balans i våra liv, kanske för att vi låter oss styras av andras önskningar i stället för att lyssna till våra egna behov.

— Använd dina sinnen och öva på att vara i nuet. Tänd ett ljus och sitt och titta på det. Om tankarna börjar fladdra iväg, gå tillbaka till att bara titta på ljuset. Detta kallas närvaro eller mindfulness och bidrar till att göra dig lugnare i tankegången, säger hon.

Grethe påminner om att alla är unika och därför väljer vi olika.

LÄS ÄVEN: Finn glädje i en ny hobby: 5 aktiviteter som boostar din hälsa

— Några kanske säger att inomhusliv ger alltför lite aktivitet, säger hon och fortsätter:

— Vi är skapade för att röra på oss, men var vi gör det spelar ingen roll. Om rörelsen innebär att gå upp och ner för trapporna där hemma är det lika bra som att göra något motsvarande ute. Alla har inte möjlighet att röra sig mycket ute, säger Grethe.

När psykologen själv ska njuta och koppla av inomhus lagar hon god mat, hon lyssnar på lugnande musik, kanske liggande på en bekväm matta på golvet. Eller så tittar hon på något på tv som passar henne. Målet är att koppla av.

— Jag går ofta på promenad för att det gör mig gott. Naturen är för mig en källa till rekreation. Men de som inte hittar samma glädje där som jag måste få göra andra val.

Psykolog Grethe Nordhelle.

Nollställ huvudet

Både filosofer och psykologer säger samma sak som Grethe:

  • Det är bra att vila och låta huvudet och kroppen återhämta sig. Att pyssla med avslappnande sysslor inomhus, så att hjärnan är lagom upptagen, kan förhindra oro och tankevirvel.
  • Många upplever en sådan ro när de stickar eller sysslar med annat hantverk, och det upplevs som en efterlängtad paus i en hektisk vardag.
  • Närvaroträning är på modet. Att vara medveten om vad just du behöver och lära dig vad som känns bra för dig där du är, ses som det allra viktigaste. Kort sagt: Mys inomhus om det är vad du vill. Att känna värmen från kaminen eller doften av ett nybakat bröd är bra för den mentala hälsan.

LÄS ÄVEN: 9 viktiga komponenter som hjälper dig att uppnå flow

6 sätt att njuta av hemmalivet

  1. Baka en kaka eller ett bröd och njut av stora bitar medan det fortfarande doftar nybakat.
  2. Sticka eller syssla med annat hantverk.
  3. Se en film du har lust att se.
  4. Gör det mysigt runt omkring dig, städa om det behövs.
  5. Sätt dig framför fönstret och låt tankarna flyta dit de vill.
  6. Läs en god bok.

LÄS ÄVEN: Kay Pollak: ”Det går att lära sig att få ett bättre och lyckligare liv”

Lyssna på dig själv

  • Jämför dig inte med andra.
  • Försök att balansera det sociala och att vara med dig själv.
  • Att vara ensam eller att ha besök av människor du gillar att vara tillsammans med, är båda fina ”innesaker”.
  • Blir det för mycket eller för lite av något? Lyssna på dig själv i dessa frågor också.

Stressa inte

Du ska inte gå ut och promenera om det stressar dig att tänka på den proppfulla parkeringsplatsen, alla människor du kommer att möta på skogsstigarna eller
kylan ute.

LÄS ÄVEN: Övningarna som hjälper dig att ta reda på vem du verkligen är – innerst inne