Kay Pollak: ”Det går att lära sig att få ett bättre och lyckligare liv”

Varje tanke du tänker påverkar hur du mår. Vill du bli lycklig? Sluta älta det som har varit och fokusera på tankar som fyller dig med glädje och energi. – Det är inga konstigheter, alla kan lära sig, säger författaren Kay Pollak.

Text: Colette van Luik
Foto: TT

Vi har bestämt träff i Kay Pollaks skriv- och arbetslokal, en våning i ett fint gammalt hus i Sundbyberg, norr om Stockholm. Jag letar efter rätt ingång när jag plötsligt ser en handskriven lapp med texten “Välkommen Colette” fasttejpad på en dörr. Jag ler för mig själv och är tvungen att fråga om han alltid välkomnar besökare på detta vis. Och jo, det gör han. I alla fall gäster som inte varit där tidigare. ”Smart”, tänker jag. ”Han har redan fått mig på gott humör.”

Kay Pollak är en uppskattad föreläsare och flerfaldigt prisad filmregissör. Bland hans filmer minns många säkert Elvis! Elvis!, Barnens ö, Älska mej, den Oscarsnominerade Så som i himmelen samt uppföljaren Så ock på jorden. Han är dessutom författare till böckerna Att välja glädje och Att växa genom möten. Nu är han aktuell med Ett bättre liv – Att förändras en tanke i taget (Volante förlag). En bok som kan provocera, säger han själv.


LÄS ÄVEN: Christina Stielli: ”Hemligheten är att jag läste självhjälpsböcker”


– Jo, det finns nog de som kommer att reta sig på innehållet. Jag påstår ju att vi kan påverka oss själva och vår framtid genom hur vi väljer att tänka. Det är tvärtemot vad vår kultur säger, nämligen att vi brukar skylla det man känner på andra människor eller på olika omständigheter. Vi har sällan tränats i att ta ansvar för våra egna liv. Vad som än händer finns det alltid någon eller något att skylla på.

Kay Pollak om att få ett lyckligare liv: ”Det går att lära sig”

Han erkänner att det händer då och då att någon i publiken blir irriterad när han föreläser, eller att han bland alla glada och tacksamma mejl, stundvis hittar någon som ifrågasätter hans budskap.

– Jag menar att det går att lära sig att få ett bättre och lyckligare liv. Det vi inte har fått med oss från vår uppväxt kan vi lära oss, och det vi felaktigt lärt oss kan vi ändra på. Det är provocerande för en del för att vi inte är vana att se det så. Det är som att vrida om perspektivet 180 grader och inse att det är du själv som kan välja att hitta ett annat förhållningssätt som känns bättre.

Att inte bara ta ansvar för sitt liv utan även för sina tankar och sin lycka, kan förstås upplevas som stort och komplext.


LÄS ÄVEN: Motion som medicin: Träna bort ångest och depression


– Jag menar att ett av de viktigaste uppdragen i livet är att göra sig själv lycklig. Och då kanske någon tänker: Vadå, ska jag bara tänka på mig själv? Men tänk efter, när är du som bäst som pappa eller mamma, partner, vän eller kollega? Jo, när du är lycklig och i balans.

– När är jag själv bäst ihop med min fru Carin? När jag är glad och mår bra, förstås. Det tycker inte jag är särskilt provocerande eller konstigt. Mina tankar påverkar mig i varje ögonblick. De påverkar hur jag mår. Hur jag känner mig. Varje tanke jag tänker skapar en känsla i min kropp.

Kay återkommer flera gånger till ämnet tacksamhet och menar att människor som är genuint lyckliga lever i ständig tacksamhet.

Är du själv lycklig och ­tacksam?

– Ja, de allra flesta dagar. Jag är 84 år, helt frisk och mår hur bra som helst. Därför vågar jag svara att jag oftast är lycklig och tacksam. Jag ser det som att jag går till ett sorts gym där jag tränar mig att välja mina tankar och att känna mig lycklig. Alla människor kan välja lycka utifrån sin nivå. Börja med att fokusera på det du är tacksam över, det finns alltid något.

Så vårdar Kay Pollak relationen till hustrun Carin

Men han är såklart inte perfekt, säger han utan omsvep. Det har hänt att Kay blivit arg till exempel på sin fru och tappat tålamodet. Men då har han ett knep:

– Jag har ett fotografi på henne då hon var 3, 4 år gammal som jag tittar på om jag är irriterad. Det går inte att vara arg när jag ser hennes lilla ansikte och tänker på hur hon hade det som barn. Då rinner de där negativa känslorna av mig.

Han och Carin har levt tillsammans i 35 år och relationen har förstås som hos alla par utsatts för prövningar. Men kärleken består och ett sätt att vårda den har varit att samla på goda minnen.

– Jag skriver ofta ner minnen på lappar som jag lägger i vårt hem så att hon ska hitta dem. Jag skriver “Kommer du ihåg när … “ och så ett positivt minne. Det stärker vår relation.


LÄS ÄVEN: Varför blir vi kvinnor lyckligare efter skilsmässa?


Det är även viktigt att minnas att det inte är det din partner gör eller säger som sårar eller gör dig förbannad, utan hur du väljer att tolka det.

– Om du upplever att din partner gör dig upprörd, stanna upp ett ögonblick och inse att ingen annan än du kan få dig att känna så. Ingen annan kan såra dig. Hemligheten är att det är du som gör dig förbannad eller sårad genom hur du väljer att tolka det den andra sa eller gjorde. För många kan denna lärdom vara den allra svåraste.

Negativa tankar hindrade Kay från att må bra

Vanan att skylla det man känner på någon annan sitter djupt.

Han ger ett exempel. Lisa och Olle bor tillsammans och Olle stör sig på att Lisa är slarvig och slänger sina skor hur som helst i hallen. Olle säger till Lisa men det sker ingen förändring.

Då menar Kay att det bara finns en väg att gå: Olle måste inse att han inte kan förändra Lisa, men att han kan förändra sina tankar. Han kan välja att inte bli upprörd över skorna i hallen.

– Jag håller med om att det låter både enkelt och svårt på samma gång. Men det är faktiskt upp till dig att förändra ditt tänkande, du ansvarar för ditt välmående.

Hur går man då till väga för att förändra sitt sätt att tänka? Ett viktigt steg är att ta tag i negativa trossatser om sig själv.

– En trossats är en inre övertygelse jag har om olika sakers tillstånd. De kan handla om mig själv, min partner, mina barn, andra människor och så vidare. Många av dessa trossatser är negativa, till exempel “Jag är inte värd att älskas”, “Lycka varar bara korta stunder”, “Kvinnor är svekfulla” … Ifrågasätter jag inte mina trossatser kan de lätt bli levnadsregler och livssanningar och kan omedvetet och medvetet på olika sätt styra mitt liv.


LÄS ÄVEN: Nej, att multitaska gör dig inte mer produktiv – 10 tips för mer fokus och mindre stress


Kay har gjort upp med negativa trossatser om sig själv, som att han inte var bra nog och inte dög.

– Det var en stor insikt för mig att varje negativ tanke hindrade mig från att må bra, varje sådan tanke var en attack på mig själv. Jag förstod att jag varit utsatt för en massiv indoktrinering i uppväxten och det jag trodde om mig själv visade sig inte stämma. Mina nya trossatser är nu att jag faktiskt är bra nog och värd det bästa.

Om dina negativa trossatser inte tjänar dig, byt ut dem, menar Kay.

– Genom att välja positiva trossatser blir det också lättare att lämna sådant som inte ger dig lycka och glädje. Som en arbetsplats där du inte är respekterad, en relation där du inte är älskad eller en vän som är missunnsam.

Ingen lycka utan tacksamhet

En annan viktig sak man kan börja ta tag i redan i dag är att ta ansvar för sina handlingar i stället för att skylla ifrån sig.

Kay berättar om ett tillfälle när han skulle bli intervjuad av en journalist. Journalisten var försenad och skickade ett sms där han bad om ursäkt för att han hade planerat fel och därför skulle bli en kvart sen.

– I stället för att skylla på olika omständigheter tog han på sig ansvaret. Det var moget gjort att inte försöka smita undan. Orsaken till förseningen var han själv och det var han medveten om.


LÄS ÄVEN: Anders Wallensten om vägen till ett hälsosamt liv: ”Små förändringar kan göra väldigt stor skillnad”


Att skriva den här boken var ett svårt jobb och Kay menar att den tog 45 år att färdigställa! Att lära sig förändra sina tankar är ett livslångt projekt, och än är han inte färdig.

– Nu hoppas jag att människor ska höra av sig och säga att boken har förändrat deras liv, för den förändrade verkligen mitt och gav mig insikt om att man kan inte bli lycklig om man inte samtidigt är tacksam.

Ändra din inställning – steg för steg

1. Kom ihåg – du är endast påverkad av dina egna tankar

Träna dig att lämna alla tankar om att det du känner beror på andra eller på omständigheterna. Dina känslor beror på hur du väljer att tolka det som händer dig.

2.Du kan inte ändra på det förflutna

Sluta gräma dig för det som hänt. Att gräma sig är att dra in ditt förflutna i nuet och låta det förgifta ditt nu. En sak du kan använda ditt förflutna till är att lära dig något av det och utvecklas genom kunskaperna.

3. Ta ansvar för dina misstag

Hur du uppträder mot din partner, dina barn och så vidare beror inte på dem. Ditt uppträdande beror på dig. Om du blivit irriterad och tappat kontrollen, be om ursäkt och pröva att säga något i stil med: Min reaktion hade inte med dig att göra. Att jag blev störd och irriterad handlade bara om mig.

4. Börja lev med tanken: Jag har valt känslan jag har just nu.

Ett nytt liv börjar när du vet att du väljer de känslor du upplever.

5. Träna dig att älska.

Att älska är att välja att bli lycklig ihop med en annan människa och träna sig att släppa alla sina fördomar.

Kay Pollaks bästa övning: Sluta klaga – förändra livet

Av de övningar som Kay Pollak rekommenderar i sin bok menar han att det finns en som är kungen av dem alla – och på djupet livsförändrande.

– Jag och min fru bestämde oss för att sluta klaga i 21 dagar och det var faktiskt revolutionerande. Jag har själv varit en klagande sort, särskilt när jag var ung. Det är så lätt att klaga och dessutom skuldbelägger och attackerar man en annan människa, ofta när den inte ens är i rummet.

Klagandet går blixtsnabbt och Kay Pollak menar att man förlorar sin glädje och äkthet genom klagandet. Att sluta klaga handlar om att sluta vara ett offer, börja ta ansvar och bli en mer harmonisk människa.

Gör så här:

Sätt på dig ett armband. Under 21 dagar i sträck ska du sedan varken klaga, kritisera eller skvallra. Varje gång du kommer på dig själv med att göra något av detta, ta av dig armbandet och flytta det till andra handleden – och börja om på noll igen. När du till slut klarat 21 dagar i sträck har du skapat en ny och positiv vana.

Källa: Övningen har Kay Pollak lånat från pastor Bill Bowens bok En klagofri värld.

Den här artikeln publicerades först på hemmetsjournal.se