Röd, grön eller gul paprika – vilken är nyttigast?

All paprika är supermat med stora mängder c-vitamin och andra nyttigheter. Men det är en som står ut lite extra – vet du vilken det är?

Röd, grön eller gul paprika – vilken är nyttigast?

Text Eva Boholm  Foto Getty Images

Har du svårt att välja färg på paprikan när du står där vid grönsaksdisken? Förutom de klassiska färgerna röd, grön och gul samt orange, finns även ovanliga paprikasorter som är vita, svarta, lila eller ljusgröna. De skiljer sig åt inte bara när det gäller smak, utan också när det gäller näring.

Alla paprikor är gröna från början och skiftar färg under mognadsprocessen. Ju mognare paprikan är desto sötare och nyttigare är den. Enligt Livsmedelsverket är den gula paprikan allra nyttigast. Gul paprika innehåller både mer C-vitamin, kalcium och järn än övriga färger. Men även på en del andra punkter är den ett bättre hälsoval. I den gula paprikan finns hela tre gånger mer fibrer än i exempelvis den röda. 

Paprikans goda smak uppskattas av många – visste du att det är ämnet capsaicin som ger den karaktäristiska paprikasmaken? Capsaicin finns i riklig mängd i chilifrukter och har flera hälsoeffekter – bland annat ökar det fettförbränningen, minskar kolestorolnivåerna och innehåller antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler. Dessutom är det bakteriedödande.

Om du äter en tredjedels paprika, oavsett färg, har du fått i dig ditt dagsbehov av C-vitamin, enligt Livsmedelsverket. 

Röd paprika

Jämfört med de andra sorterna har röd paprika en mildare och sötare smak. Även om den inte slår den gula sorten när det gäller näringsinnehåll så är röd paprika också rik på c-vitamin. En röd paprika innehåller tre gånger den minimidos som rekommenderas varje dag. 

Röd paprika innehåller, precis som morötter, betakaroten som är förstadiet till A-vitamin en kraftfull antioxidant som skyddar kroppens celler och boostar immunförsvaret. Jämfört med grön paprika innehåller den röda sorten nio gånger mer karoten. Röd  paprika innehåller dessutom antioxidanten lykopen som också finns i tomater. 

Röd paprika har ungefär hälften så lång hållbarhet som grön paprika.

Tips: Vänta med att skiva paprikan tills du ska äta den. När paprikan utsätts för syre från luften förstörs antioxidanterna i den.

 

Grön paprika

Omogna paprikor har alltid en grön färg som de får av klorofyll. Vartefter en paprika växer  försvinner klorofyllet och andra ämnen utvecklas som gör att den växlar i färg och får andra hälsobringande egenskaper. Den omogna gröna paprikan har helt enkelt inte hunnit utveckla alla näringsämnen som man får från de röda och gula varianterna. Trots detta är grön paprika bland de nyttigaste grönsakerna – den innehåller dubbelt så mycket c-vitamin som en apelsin!

Gröna paprikor har starkast smak och är en aning beska. De är fastare i konsistensen än de andra färgerna. Det gör att de passar extra bra i varma rätter, t.ex. chili con carne, pajer, gratänger och olika grytor. 

 

 

Gul paprika 

Här är näringsbomben bland paprikorna! Om du känner dig lite förkyld och krasslig ska du boosta immunförsvaret med gul paprika – den innehåller tre gånger mer C-vitamin än en apelsin.

Förutom mer C-vitamin bjuder den gula paprika på mer kalcium och järn än de andra färgerna. Och om du är ute efter fibrer så är gul paprika ett gott val: den innehåller tre gånger mer fibrer än en röd paprika.  

Gul paprika är betydligt sötare än den omogna gröna paprikan. Den goda, milda smaken gör den extra omtyckt.  

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få tidningenhalsa.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!