Annica led av IBS i över 15 år: ”Jag hade en rad obalanser i kroppen”

Efter många år med IBS, smärtor och daglig ångest bestämde sig Annica Olsson: magen skulle inte längre få styra hennes liv! En utbildning i holistisk hälsa gav henne verktygen att läka – och chansen att hjälpa andra i samma situation. I dag är hon helt symtomfri och lever ett liv hon bara drömde om tidigare.

Text: Linda Unnhem Foto: Gugge Zelander

Det är måndag morgon och i Instagram-flödet syns en sandstrand med vajande palmer och klarblå himmel. En frukosttallrik med färska jordgubbar och mango. Annica i en färgglad, luftig sommarklänning.

”Att få vakna här har länge varit en dröm — och nu har den slagit in. Så jag vill bara skicka med dig en tanke om att det är möjligt, vad du än drömmer om.”

Orden är Annica Olssons, skrivna från Spanien dit hon åkt för att bo och arbeta några månader. Hennes jobb som hälso- och livsstilsterapeut är till största del webbaserat — och varför då inte passa på att samtidigt njuta av närheten till solen och havet som hon älskar?

Annica Olsson
Ålder: 30 år.
Bor: Hässleholm (och tidvis i Spanien).
Gör: Arbetar som hälso- och livsstilsterapeut i egna företaget Glowing Health.
Instagram: @glowinghealth_

Annica har arbetat mycket med att minska stressen i vardagen, bland annat genom att lägga in tid för regelbundna promenader och meditation.

”Allt är möjligt”, skriver hon och av hennes livsresa att döma är det inte svårt att tro på de orden.

Vi backar bandet. Till när Annica var 11-12 år gammal, hemma i skånska Tyringe. Magen hade börjat krångla: hon mådde illa i samband med måltiderna och efteråt kunde hennes kropp inte behålla maten. Ett 10-tal toabesök per dag var inte ovanligt och Annica gick ner mycket i vikt.

Av sjukvården fick hon en diagnos, IBS — eller irritable bowel syndrome — men inte mycket hjälp i övrigt. Bara symtomlindrande läkemedel för tarmbesvären och smärtorna och ångestdämpande medicin för att minska de psykiska problemen.

Mycket mer fanns inte att göra, fick hon och hennes oroliga mamma veta. Jo, antibiotika förstås. För de ständiga halsflusserna och problemen hon hade med huden. Under hela tonårstiden mådde Annica dåligt.

— Hela mitt liv styrdes av magen. Jag vågade inte åka med på utflykter, kunde aldrig äta middag hos vänner. Och eftersom jag inte hade någon energi så orkade jag inte heller, berättar Annica.

Men till slut fick hon nog av att inte kunna vara den unga vuxen hon ville vara och började söka information om sina besvär själv.

— Jag läste varenda bok och forskningsrapport jag kunde komma över om tarmhälsa, tittade på föreläsningar på YouTube och började experimentera med antiinflammatorisk kost. Jag förstod snart att mina problem låg i min livsstil och att alla symtom bara var olika sätt för kroppen att ropa på hjälp, berättar Annica.

Successivt gjorde livsstilsförändringarna att hon började må bättre, men den verkliga vändningen kom när hon som 28-åring påbörjade en utbildning till hälso- och livsstilsterapeut på Holistic Health Academy. Där fick hon inte bara kunskap om hur kroppens olika organ samspelar och påverkar varandra, om anatomi och näringslära; hon fick dessutom genomgå en egen omfattande livsstilsanalys — bland annat med så kallad ansikts- och tungdiagnostik — för att finna grundorsakerna till just hennes problem.

— Analysen visade att jag hade en rad obalanser och belastningar i kroppen, men det jag framför allt behövde börja med var att läka min tarm. Det var från den mina problem utgick; och inte bara de fysiska utan även de psykiska. Många av kroppens må-bra-hormoner, som serotonin och dopamin, bildas nämligen i tarmen och har man, som jag hade, en inflammerad tarm påverkas även ens mentala mående.

Annica fick en plan, som skräddarsytts just för henne och som rymde alltifrån pro- och prebiotiska kosttillskott och homeopatiska medel till kostråd och verktyg för stresshantering och medveten närvaro. En livsstilsförändring som kan låta omfattande och utmanande, men där nyckeln var att låta förändringen ta tid och inte förvänta sig en quick fix.

— Tidigare kunde jag bestämma mig för att bara äta en viss sorts kost eller träna ett bestämt antal dagar i veckan. Och misslyckades jag då med det någon dag kände jag att jag lika gärna kunde lägga ner alla mina ansträngningar, berättar Annica.

Så tänker hon inte idag, efter att ha fått öva sig i acceptans och att se sina framgångar i stället för sina motgångar.

”Jag har valt bort sådant som skapar inflammation i kroppen och fokuserar i stället på mat som är bra för tarmhälsan.”

— Jag bestämde mig också snabbt för att inte sörja alla förlorade år då jag mått så dåligt. I stället fokuserade jag på nuet och det fantastiska i att jag nu mådde bättre än någonsin.

För resultaten av Annicas livsstilsomläggning lät inte vänta på sig. Redan efter några veckor syntes det stor skillnad på ansikts- och tunganalysen och Annica kände själv hur kraften och energin började komma tillbaka.

Hudproblemen som hon dragits med under många år började läka ut, immunförsvaret stärktes, kroppen rensades på gifter och den dagliga ångesten försvann. Men framför allt — magen mådde bättre och bättre!

— Det var helt fantastiskt — att jag inte längre behövde planera min dag utifrån magen. Jag kunde plötsligt göra allt jag inte kunnat tidigare: ta långa promenader i skogen, umgås på ett avslappnat sätt med kompisar…

Idag, ett år efter att Annica genomgått sin behandling och utbildning, har hon inga problem alls med magen. Hennes läckande tarm har läkt och de goda tarmbakterierna har övertaget, mycket tack vare tillskott av pro- och prebiotika, men framför allt på grund av den antiinflammatoriska kosten hon numera äter. Borta är mejerivaror och produkter med gluten och vitt socker — i stället ligger fokus på rena, näringstäta råvaror och måltider lagade från grunden. Ofta ett par matskedar syrade grönsaker till måltiderna och ibland ett glas kombucha.

— Jag har valt bort sådant som skapar inflammation i kroppen och fokuserar i stället på mat som är bra för tarmhälsan och tillväxten av de goda bakterierna. Jag har också ett gäng andra knep som håller magont och uppblåsthet borta, till exempel är jag noga med att tugga maten ordentligt och att inte dricka till maten, utan mellan måltiderna. Jag djupandas också fem minuter varje morgon och kväll, för att stimulera matsmältningen, berättar hon.

Lika viktig som kosten är dock förmågan att hantera stress, menar Annica.

— Jag är jättenoga med att planera in återhämtning i kalendern. Annars kvittar det hur bra jag äter eller tränar, stressen lägger sig överst och skymmer allt annat.

Att stanna upp, lyssna och känna in kroppen och ta några djupa andetag varje dag är därför avgörande för välmåendet.

— Att fråga sig: ”Vad behöver jag just nu?” Jag kanske inte alls behöver ut och jogga som jag planerat utan i stället ligga en stund på soffan.

I Annicas fall funkar till exempel promenader och korta meditationer bra som stressreducering. Andra saker hon kommit fram till att hon behöver i vardagen för att må bra — utöver kosten och någon form av rörelse — är att skriva tacksamhetsdagbok och att lägga sig i god tid på kvällen. Hon kallar det för sitt ”stödsystem”.

— Det som ofta händer när vi är stressade är att vi prioriterar bort saker från vårt stödsystem, trots att det är sådant vi behöver som mest just då. Jag har jobbat jättemycket med det mentala, med positiva affirmationer och att vara medveten och närvarande i nuet. Även yoga — som jag tidigare inte trodde var något för mig alls! — har visat sig vara ett fantastiskt sätt att öka självkänslan och kontakten med det inre.

En infraröd bastu renar kroppen från gifter och slaggprodukter och Annica har skaffat en bärbar variant.

5 saker som kan hjälpa mot IBS

Så här blev Annica fri från IBS, magsmärtor, uppblåsthet, dåligt näringsupptag, trötthet, ångest, hudproblem och hormonella obalanser.

  1. Antiinflammatorisk kost.
  2. En individuell hälsoplan, bland annat utifrån ansikts- och tungdiagnostik.
  3. Renande av belastningar på kroppen och läkning av tarmen från grunden.
  4. Stressreducering genom inplanerad återhämtning och meditation.
  5. Mental träning och tacksamhetsövningar.

Annicas antiinflammatoriska vardag

06.30 Lyssna på morgonmeditation, skriva tacksamhetsdagbok och djupandas 10 minuter.
07.00 Dricka en smoothie på mandelmjölk, grönt pulver, massor av bär och proteinpulver.
10.00 Äta en grapefrukt och ta några djupa andetag.
12.00 Äta lunch, t ex vildfångad lax med rotsaker i ugnen, färska kryddor och sallad. 30 minuters promenad.
15.00 Äta kokosyoghurt med nötter och bär.
16.30 Träna ett pass på gymmet utifrån kroppens behov och till peppig musik.
18.00 Äta middag med t ex kyckling, quinoa, ruccola, valnötter, tomater, fetaost, lök, olivolja och kryddor.
21.30 15 minuters guidad meditation och social detox för att lugna ner systemet innan läggdags.
22.00 I tanken komma fram till vad som är det bästa som har hänt just i dag och somna med en bra känsla.

Läs även:

Jane behandlar sin IBS med hypnos: ”Äntligen är jag på rätt väg”

Gör din mage glad: 11 saker du bör undvika om du har känslig mage eller IBS

Maria Borelius äter antiinflammatoriskt: Jag blev smärtfri och energifylld på några veckor

Se vad vi mer har skrivit om antiinflammatorisk livsstil, IBS och tarmhälsa